Skip to content
10 september 2010 / alir77

Min PRAO i Riksarkivet 1997

Tre dagar i början av januari hade jag den stora fördelen att få ha praktik vid Svenska Diplomatarium i Riksarkivet, nämligen hos Birgitta Fritz, dess ordförande. Redaktionen för Svenskt Diplomatarium har hand om utgivningen av Sveriges medeltidshandlingar. Detta är ett ofantligt jobb, och de håller nu på med de handlingar som rör år 1370. Utgivningen, som går i kronologisk ordning, började redan 1829.

Bokverket de ger ut heter Diplomatarium Suecanium, och finns inte i vanliga bibliotek. Mindre landskapsdiplomatarier har kommit ut, bl.a. för Dalarna, Jämtland, Härjedalen, Medelpad och dalsland. Vi får hoppas att ett hälsingskt diplomatarium kommer snart.
Jag fick se en del orginalpergamentsdiplom från 1370, dem som redaktionen arbetar med just nu.
Vidare fick jag söka i deras databas efter handlingar jag tyckte verkade spännande. Andra dagen tog Birgitta Fritz mig med ner till arkivskattkammaren och tog upp fyra medeltida brev (RA har ca 20 000) rörande Hälsingland (tyvärr är inte antalet brev rörande Hälsingland stort). Jag fick sedan, med vita handskar, sitta och beundra och läsa dessa. Det äldsta jag fick ta upp var ett pergamentsbrev daterat den 20 mars 1314 vid Söderala kyrka. Det var då ett stort kyrkligt möte där, och ortnamnet i brevet är för flera fall de äldsta kända skrivningar, bl.a. Mo, som stavades ”moo”. Brevet är skrivet på latin.
Ett annat var ett stort pergamentsbrev daterat den 21 februari 1471 i Linbäck i Delsbo sn. Det handlar om bonden Pål Björnsson, som inte hade några levande barn eller barnbarn, varvid han valde Sankt Erik till sin rätte arvinge, d.v.s. Uppsala domkyrka och ärkebiskopen. Brevet har sju bevarade vaxsigill, varav ett är Peder Rålambs i Svartvik och ett prosten Olaus Martini i Segersta.
De tre dagarna var verkligen spännande. Det är verkligen en fantastisk upplevelse att se på ett pergamentsbrev som skrevs för si så där sjuhundra år sedan. Jag kommer garanterat att besöka redaktionen för Svenskt Diplomatarium igen.

Lars Nylander

Artikeln har tidigare varit införd i Alir anor nr 1 1997

Kommentera

