Skip to content
10 september 2010 / alir77

Mitt besök på: Dialekt- och Folkminnesarkivet i Uppsala

När jag vid ett tillfälle satt på biblioteket och läste medlemstidningar från andra föreningar stötte jag på en artikel om Dialekt- och Folkminnesarkivet i Uppsala. Där berättades det om ULMA:s verksamhet och att dom hade ett fonogramarkiv med inspelningar av gamla personer. Det lät intressant, så jag ringde dit med hopp att någon bekant skulle finnas bland inspelningarna. Jag fick tala med en dam som skötte fonogramarkivet och frågande om det fanns något från Norrala. Jo då, det fanns några upptagningar och däribland min farmors morbror.

Honom ville jag höra så jag bestämde mig för att åka dit. Jag var på väg länge men härom veckan fick jag tillfälle att åka, så jag ringde och beställde tid. En del inspelningar ligger på ’stenkakor’ och måste läggas över på rullband innan man får lyssna på dem. I så fall är det bra om man ringer någon dag innan och beställer tid så personalen hinner förbereda sig.

När jag kom till arkivet hade damen som jag pratade med tagit fram banden från Norrala. Hon visade mig in i ett rum. Där satt jag och lyssnade tills det var dags att gå och äta. Efter lunchen gick jag tillbaka och tittade i registret över inspelningar. Det var ett kortregister, uppdelat efter landskap och socken. Till många inspelningar fanns även innehållsförteckning.

Arkivet hette tidigare Uppsala landsmålsarkiv, därav förkortningen ULMA som man fortfarande använder. ULMA har till uppgift att samla in, bevara, bearbeta och ge ut material om svenska, samiska och finska dialekter och folkminnen. Det är nu en statlig forskningsinstitution som ingår i myndigheten Språk- och folkminnesinstitutet.
ULMA:s samligar är mycket omfattande Handskriftssamlingarna rymmer över 4 miljoner blad i kortregisterformat, mer än 1 miljon i större format och ca 7000 volymer och häften. Det är ett ämnesregister, t.ex. jordbruk eller sjöfart, med underavdelningar. På korten finns volymens beteckning som forskaren sedan får beställa in. Det grundar sig på de frågelistor som utarbetats av arkivets folkminnesavdelning.
Fonogramarkivet innehåller mer än 8 000 rullband och ca 10 000 grammofonskivor. Det är en av världens största samlingar med inspelade dialekt med personer födda 1839 och senare. Som tidigare nämnts finns även de registrerade. En mängd låtar finns också inspelade som kan vara av intresse för den folkmusikintresserade.

ULMA:s forskningsbibliotek är välförsett, med nära 47 000 volymer med tonvikten lagd på dialekt och etnologi samt lokalhistoria. Dessutom finns ett topografiskt register över dialektord, klipparkiv och en hel del fotografier.

För släktforskaren har arkivet en hel del att ge, kanske inte rent genealogiska data, men det kan ge oss en utökad bild av hur våra förfäder levde. Så varför inte göra ett besök, det kan löna sig.

(ULMA heter numera SOFI – Språk- och folkminnesinstitutet. Läs mera på http://www.sofi.se/)

Dennis Westlund

Artikeln har tidigare varit införd i Alir anor nr1 1997

Kommentera

