Skip to content
16 september 2010 / alir77

Lasse Olsson (Björnram)

Sommaren 1994 vandrade min fästmö May Grönkvist och jag, Sigurd Söderqvist, Vasaloppsleden mellan Berga by och Mora.
En trevlig och lättgången vandring på nio mil som i stort följer Vasaloppets sträckning.

När vi kom fram till Mora vandrade vi Vasagatan mot Vasaloppsmålet. Vid målet råkade jag se en gatuskylt
till vänster och hajade till. Det stod Björnramsgatan och då kom jag ihåg vad jag hade läst om Lasse Olsson Björnram.

Han var den som i januari 1521 kom till Mora för att uppsöka Gustaf Eriksson (Vasa) men denne hade redan lämnat Mora.
Gustav hade då på kyrkvallen berättat för dalkarlarna om den danske kungen Kristians grymhet (Stockholms blodbad) och om planerade nya dryga skatter. Men han möttes av ohåga och reservation när han manade till uppror och då begav han sig av i misströstan mot Norge, tydligen med avsikt att den vägen rädda sig ur landet.

När då Lasse bekräftade för dalkarlarna hur Kristian for fram blev de förskräckta och han rådde dem att återkalla Gustav.
De sände då ett par duktiga skidlöpare efter honom och de hann ifatt honom vid Sälens by nästan på gränsen till Norge.

Med glädje vände Gustav Eriksson (Vasa) åter till Mora där de korade honom till sin hövitsman. En av de första att svära honom trohet var Lasse Olsson Björnram och han blev en av Gustavs mest betrodda män.

Jag har haft möjlighet att ta del av Urban Sikeborgs forskning om den ena släkten och sett att vi har flera
gemensamma anor, bl. a Lasse och jag vet att han fortfarande forskar om honom. Berättade för Urban om Björnramsgatan och han tyckte det var passande för utan Lasse Olsson Björnram hade ej Vasaloppet blivit till.

Sigurd Söderquist
Artikeln har tidigare varit införd i Alir anor nr 2 1997

Kommentera

