Skip to content
16 september 2010 / alir77

Vid G. F. H. Graf!!

Jag hittade en liten vers bland Edlingska stiftelsens ännu inte arkivlagda handlingar i Söderhamns kommunarkiv där jag arbetar. Versförfattaren verkar inte ha tyckt att  G. F. H varit någon trevlig prevlig person. (!)
Jag har tittat i Söderhamns dödbok 1853, men hittade ingen som hade dessa initialer. Vem kan han ha varit? Och vem var versförfattaren? Grosshandlaren Lorentz Edling? Han hade kontakter med personer i hela landet.
Jag kan i vilket fall inte tänka mig att någon läste upp detta på begravningen…

”Vid G. F. H. Graf!! 1853
Godt, att han nu är myllad vorden.
Förtryckaren den mammons träl.
Hvars ockrande och låga själ.
Ej tålde likars väl på jorden.
När nu han i dett mörka är.
Nog troligt är att hans intriger
I antal Satans öfverstiger.
Gläds derför Folk, dett ändadt här.”

Elenor Svensson
PS: Den enda jag känner till med dessa initialer i Söderhamn är stadsingenjören Gustaf Fredrik Hultquist, men han var ännu inte född 1853, då versen verkar vara skriven. Gustaf avled 1926 och Lorents var död redan 1896, så det verkar inte troligt att denna vers gäller Gustaf Hultquist.

Kommentera

